Ønsker du en gratis demo?
Få svar på de oftest stillede spørgsmål
En god måde at kommunikere ud på, at jeres andelsboligforening skifter ventelistesystem til Flatr, kan være at skrive en mail ud til dem, der står skrevet op kort før, at de bliver oprettet. Her er et eksempel på, hvordan mailen passende kunne se ud:
“Hej [NAVN],
Du modtager denne mail, da du står på den eksterne venteliste i vores andelsboligforening [A/B NAVN]. Fra dags dato skifter vi til et nyt system, Flatr, hvor vores ventelister vil blive administreret gennem.
I den forbindelse indfører vi et årligt gebyr, så det fremadrettet koster XXX kr. om året at stå på vores eksterne venteliste. Gebyret vil blive opkrævet hvert år ved første bankdag i [MÅNED].
Ønsker du fortsat at beholde din placering på ventelisten, skal du oprette dig via en mail, som du vil modtage fra Flatr inden for den kommende uge.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen i [A/B NAVN]”
For at få din andelsboligforenings eksterne venteliste overført, skal du gøre følgende:
Har du spørgsmål eller brug for hjælp til oprettelse af jeres eksterne venteliste, så tag endelig fat i vores kundeservice på [email protected] eller telefon 2799 9000.
Som det er nu, fungerer det sådan, at foreningen selv tager kontakt til mulige købere på en venteliste og inviterer dem til åbent hus, når der skal sælges en andelsbolig i ejendommen.
Vi er i gang med at udvikle håndtering af salgsprocessen, så det i fremtiden kommer til at foregå mere digitalt med invitation til åbent hus, formidling af salget m.v. Men for nu foregår det stadigvæk relativt manuelt, som man kender det i dag.
Indbetaling fra boligsøgende foretages til os og foregår automatisk, når en boligsøgende skriver sig på en ekstern venteliste. Vi udbetaler ubeskåret opskrivningsgebyrerne fra de nye boligsøgende til foreningen 1-4 gange om året, alt efter hvilken aftale der indgås om det.
Nej, der er som sådan ikke binding på opskrivninger på ventelister, da du altid vil kunne bede om at blive fjernet igen. Men man betaler oftest for et år ad gangen for at stå på eksterne ventelister. Man kan derfor på en måde godt sige, at man binder sig for et år, da det ikke er muligt at få sine pengene tilbage, hvis man fortryder.
Interesselister er lister, du som boligsøgende kan skrive dig på og tilkendegive din interesse i specifikke områder, hvor du ønsker at bo. Det kan f.eks. være Vesterbro eller Frederiksberg. Når du skriver dig på en interesseliste, får du muligheden for at blive tilbudt andelsboliger, der kommer til salg direkte via Flatr og altså uden om ventelister.
Det er gratis at stå på interesselister.
Eksterne ventelister kendetegnes ved at være åbne venteliste, som (stort set) alle kan skrive sig op til. Det koster typisk penge at være skrevet op. Traditionelt set har det været svært at finde ud af, hvilke andelsboligforeninger, der har eksterne ventelister, og hvordan man skriver sig op. Der findes dog i dag hjemmesider – som Flatr – der samler ventelister, hvor man kan finde andelsboligforeninger, læse info om dem og samle sine opskrivninger.
Interne ventelister er oftest karakteriserede ved at være lukkede ventelister, som man ikke kan skrive sig op til med mindre, at man har en relation til en person, der bor i ejendommen. Interne ventelister bruges også i mange andelsboligforeninger, som en liste man kan skrive sig på, hvis man har et ønske om for eksempel at bo i en større bolig i ejendommen. Denne type venteliste vil i de fleste tilfælde gå forud for alle andre ventelister.
Interne ventelister dækker også over øvrige ventelister, som dækker bredt over flere ting. Øvrige ventelister bruges for eksempel i forbindelse med, hvis beboere har ønske om et kælderrum eller en parkeringsplads, hvor foreningen kun har et begrænset antal.
Det koster i mange tilfælde penge at stå skrevet på en boligventeliste, og det afregnes oftest ved et årligt gebyr. Prisen er typisk et sted mellem 100-300 kroner, hvis man vælger at være aktiv på en venteliste. I visse tilfælde er det også muligt at stå skrevet op som passiv boligsøgende, hvorved man ikke får tilbudt ledige boliger, men blot holder sin anciennitet på ventelisten. Her vil man oftest være skrevet op for et lavere gebyr. Senere kan man så ændre status til aktiv, når man er klar til at blive tilbudt en bolig.
I mange andelsboligforeninger står bestyrelsesmedlemmerne selv for at administrere deres ejendoms ventelister. Opgaven med at administrere ventelisterne er ofte også udliciteret til andelsboligforeningens administrator. Det har historisk set været et manuelt stykke arbejde, hvor den administrerende håndterer ventelisterne via et Excel ark og med krydstjek af bankoverførsler.
Ventelister til andelsboligforeninger er lister, man som boligsøgende kan skrive sig op på, der hvor man søger en bolig. Der findes ventelister til flere former for ejendomme og boligtyper. Ventelister er oftest associeret med andelsboligforeninger og udlejningsejendomme, og listerne administreres på mange forskellige måder.
Der er ingen binding, og I kan frit opsige aftalen, når som helst. Ved opsigelse eksporterer vi data til Excel/csv.-fil og udleverer til jer, så I kan videreføre ventelisten, og således har I det hele intakt. Flatr skriver samtidig til de boligsøgende, at foreningen har valgt at skifte ventelistehåndteringen og henviser til jer for den fremadrettet opskrivning eller ophør.
Er det en intern/lukket venteliste, tilføjer I blot ventelisten i kronologisk rækkefølge. I vil altid kunne redigere i den manuelt, når I har brug for det. Er det en ekstern/åben venteliste, er der to muligheder. I kan enten bruge vores Excel-upload funktion (anbefalet). Alternativt skal I starte med at ”låse” antallet af opskrevne, der allerede står på ventelisten og derefter oprette dem manuelt. Nye boligsøgende, der skriver sig op via Flatr, vil derefter få den korrekte placering efter anciennitetsprincip.
Få jeres administrator til at kontakte os på [email protected]. Så skal vi nok finde ud af resten. I kan også sende os administrators kontaktoplysninger, og så kan vi kontakte dem.
Flatr udleverer det data, andelsboligforeningen har lagt på platformen – herunder deres eksterne venteliste – til foreningen. Det er derefter foreningen, der har ansvaret for, at ventelisten bliver fulgt i henhold til, hvad de boligsøgende har betalt for.
Du skal kontakte andelsboligforeningens bestyrelse eller administrator direkte. Fremgår kontaktoplysninger ikke af andelsboligforeningens ejendomsprofil på Flatr, henviser vi til, at du prøver at finde frem til oplysningerne via google eller en anden søgemaskine.
Ja. Jo flere ventelister du står skrevet op på, jo større chance er der for at finde en andelsbolig hurtigt. Derfor har vi gjort det muligt at skrive sig op til så mange andelsboligforeninger, man har lyst til.
Vi besvarer glædeligt alle dine spørgsmål samt giver dig en introduktion til Flatr, helt uden forpligtelser.